műszaki vizsga

Így készülj fel a műszaki vizsgára, hogy ne érjen meglepetés

Senki sem örül a forgalmiba vésett dátumnak, ami jelzi, hogy jön a műszaki vizsga, hiszen garantáltan kiadással jár és nagyon nem mindegy mennyivel. Elkerülhetetlen, hogy előtte egy kis figyelmet szenteljünk az autónak. Vegyük sorra, mit kell még szerelő nélkül átnézned.

1. Minden létező fény világítson, ami a látást és a láthatóságot szolgálja
Nincs bosszantóbb, mint amikor a vizsgahelyen szólnak, hogy a rendszámtábla-világítás nem működik. Hátul van, kicsi, de ha sötétben nem látszik a rendszámod, az már bukó. Indíts egy esti sétával: felkapcsolt világításnál járd körbe az autót. Féklámpa? Irányjelző? Hátul is világít minden, aminek kell? Ha nem, egy izzócsere még mindig olcsóbb, mint két sikertelen vizsga.

2. Ablakmosó folyadék, nem csak télre
Igen, még ezt is nézik. Ha megnyomod a kart, és csak köhög a rendszer, azzal gond van. Legyen benne víz, lehetőleg az évszaknak megfelelő, nyáron például olyan, ami lehozza a rovarokat.

3. A gumik legyenek megfelelőek
A vizsgabiztos megnézi, van-e elég minta a futófelületen. A minimum 1,6 mm, de a biztonság kedvéért legalább 3 mm legyen. Ha a gumi kicsit már olyan, mintha a múlt századból maradt volna, ideje lecserélni. A gumi állapota egyébként is életbiztosítás, nemcsak a vizsgához szükséges.

4. Fék, ami nem csak lassít, hanem tényleg fog
Persze, fékpadra úgyis felteszik. De ha már előtte hallod, hogy nyikkan, vagy furcsán húz valamelyik irányba, ne hagyd a véletlenre. Egy fékbetétcsere nem a világ vége, és jobb előre intézni, mint ott megtudni, hogy “hát ez bizony nem ment át”. Ha esetleg szivárog a fékfolyadék, beesik, becsúszik a fékpedál a piros lámpánál, akkor valószínűleg ABS vezérlő hiba áll a háttérben. Ebben az esetben elkerülhetetlen a szerelő, de megúszhatod olcsóbban a dolgot, mintha új alkatrészt vennél, ha az abscenter.hu oldalon az ABS javítás mellett teszed le a voksod.

5. Ellenőrizd, hogy mennyi a kormány holtjátéka
A vizsgahelyen azt is nézik, mennyit mozog a kormány a kerék megmozdítása nélkül, meg hogy van-e valami lógás. Te is észreveszed: ha furán lötyög, vagy túl sokat kell tekerni, mire reagál a kerék, az intő jel. Nézesd meg!

6. A karosszéria szépsége nem annyira, inkább a szerkezete a döntő
Egy kis rozsdafolt még nem tragédia, de ha az autó alján már átlátni, az nagy gond. A vizsgabiztos nem díszletként nézi az alvázat, hanem mint teherhordó szerkezetet. Ha lyukas, repedt vagy gyanús, akkor jöhet a hegesztés, még mielőtt visszafordítanak.

7. Kipufogó, ami nem csörög-csattog
A kipufogórendszer is vizsgapont, nem szabad szivárognia, nem lehet túl zajos elinduláskor. Egy rozsdásodó dob még nem azonnali vég, de ha már leszakadáshoz közelít, akkor muszáj lépni.

8. Működjenek a biztosítékok
Ha nem működik az autóban a belső világítás, a duda, a ventilátor, lehet, hogy csak egy biztosíték ment ki. Ellenőrizd és cseréld ki.

Emellett legyenek rendbe a papírok is. Működhet minden tökéletesen, de ha a forgalmi, biztosítás, vagy bármi más hiányzik, ott a vége. Készíts egy kis borítékot, tartsd benne a szükséges papírokat, és vidd magaddal. Ezt nem lehet megúszni.

Egy kis odafigyeléssel és pár olcsó alkatrésszel sok bosszúság megelőzhető. Ne a vizsga reggelén kezdj kapkodni, időben keresd meg a gazdaságos megoldásokat!